Vrijwel iedereen in Nederland heeft vandaag de dag wel een smartphone, de heerlijke alleskunner waar we niet een minuut zonder kunnen. Het is daarom ook niet gek dat bedrijven tegenwoordig ook hun kortingen verspreiden doormiddel van speciale coupons en apps, die je op je mobiel kan gebruiken. Het gekke is dat veel mensen hier helemaal niet vanaf weten, en daardoor een hoop geweldige kortingsacties en coupons gewoon helemaal mislopen.
Coupons en kortingsapps zijn hartstikke handig; bedrijven kunnen namelijk hun kortingen personaliseren, gebaseerd op je vorige aankopen. Sterker nog, kortingen en coupons kunnen je zelfs aangeboden worden op basis van je locatie: Als je bijvoorbeeld een dagje uit bent in Amsterdam kunnen de kortings-apps die in de App Store verkrijgbaar zijn jou relevante kortingen aanbieden van winkels en restaurants in de buurt. Superhandig dus!
H&M, Mc Donalds en Groupon
Ik zal je even een aantal apps geven die elke dag aantrekkelijke kortingen aanbieden: De bekendsten zijn Scoopy en Smartcoupons, twee apps met een handige interface en flinke kortingen. Bedrijven als H&M en McDonald’s zijn er echter ook helemaal mee bezig, met elk hun eigen app. Bij de McDonald’s kan je bijvoorbeeld een kortingsbon activeren die je dan binnen een bepaalde tijd bij de kassa moet “inleveren”, waarna je de betreffende korting krijgt. Een supergoede app is die van Groupon. Groupon heeft elke dag enorm veel superdeals staan en geeft ook regelmatig een kortingscode. De kortingscode Groupon kan je meestal wel vinden op de website van Fashicon.
Onderzoek naar kortingen
Volgens de onderzoeken van marketingbureau Yourzine blijft Nederland sterk achter op dit gebied vergeleken met bijvoorbeeld Amerika. In Amerika gebruikt namelijk 52% van de Amerikanen die ouder zijn dan 18 regelmatig mobiele coupons, terwijl we in Nederland op 22% blijven steken. Sterker nog: van die 22% heeft slechts een kwart ook daadwerkelijk ook ooit een coupon gebruikt, de rest heeft slechts een app geïnstalleerd. Dat ligt vooral aan het imago en het gemak van coupons: ten eerste is privacy al jarenlang een belangrijk onderwerp in Nederland, en hoe handig het ook is dat bedrijven je volgen om hun kortingen relevant te maken, is het natuurlijk niet geheel privacy-vriendelijk. Daardoor is het imago van kortings-coupons niet echt goed in Nederland, en weigeren velen alleen daarom al de speciale apps te installeren.
Kortingsbonnen en kortingscodes
Ook is het volgens veel Nederlanders te moeilijk om kortingsbonnen te gebruiken: Als je erop Googelt krijg je vooral Amerikaanse apps die niet in Nederland werken, en de meeste kortingen zou je toch nooit gebruiken. Het moge duidelijk zijn: Ons nuchtere volkje is nog niet helemaal overstag, en terecht. De mogelijkheden van coupons worden nog niet volop benut, en de inbreuk op je privacy is nog te groot. Het zou een stap in de goede richting zijn als consumenten meer keuze krijgen in wat een bedrijf wel en niet mag weten, en wat er met de vergaarde data gedaan wordt. Tot dan is het lokale foldertje van je favoriete kledingwinkel nog steeds de beste optie!
Geef een reactie