In 2010 was het gesprek van de dag: de verloving van Prins William en zijn Kate Middleton. Tijdens de aankondiging van de verloving droeg Kate een hele bijzondere blauwe jurk, ontworpen door Issa London. Iedere fashionista had het over de jurk, wat leidde tot het feit dat de blauwe jurk daarna direct was uitverkocht. Toch heeft deze populariteit het Britse merk geen goed gedaan. Sterker nog: het betekende de ondergang van Issa London.
Sapphire London
De jurk werd Sapphire London genoemd en was niet aan te slepen na de bekendmaking van de verloving. Zelfs allerlei andere ontwerpen waren binnen korte tijd uitverkocht. Creative director Daniella Helayel was de ontwerper van de bijzondere wikkeljurk. Voor het eerst sinds tijden doet ze een boekje open over de populariteit van toen. Kort na deze booming business ging het bedrijf namelijk failliet. Tijdens de verloving had het bedrijf slechts 25 mensen in dienst: door de ineens grote vraag naar jurken moest er ontzettend veel worden geproduceerd.
Ondergang van Issa
De vraag was veel te groot voor het kleine bedrijf: er was vrijwel geen geld dat in de productie kon worden gestopt. Hoewel Issa een investeerder had gevonden die maar liefst 51% van de aandelen had opgekocht, bleek het bedrijfje de druk niet aan te kunnen. Daniella Helayel verliet Issa als creative director en slechts twee jaar daarna ging het modebedrijf failliet. Zo zie je hoe populariteit óók kan leiden tot negatieve effecten. Zonde, want de jurk van Kate was een prachtig plaatje!